W BGK obowiązują trzy podstawowe wartości, którymi kierują się wszyscy pracownicy. Są to:
Bank prowadzi wszystkie swoje działania w sposób etyczny, kierując się w szczególności obowiązującym prawem, społeczną odpowiedzialnością biznesu i transparentnością.
Do 2020 r. obowiązywał Kodeks Etyki BGK, który obejmował przede wszystkim: politykę prezentową, politykę zarządzania konfliktami interesów, zgłaszanie naruszeń, przeciwdziałanie korupcji i nadużyciom, marketing partnerski. W 2021 r. przyjęliśmy w banku nowy Kodeks Etyki BGK, który w dalszym ciągu odwołuje się do zagadnień dotyczących polityki prezentowej, polityki zarządzania konfliktami interesów, zgłaszania naruszeń, przeciwdziałania korupcji i nadużyciom, marketingu partnerskiego. Dodatkowo kwestie związane z przyjmowaniem i wręczaniem prezentów oraz zarządzaniem konfliktem interesów zostały szczegółowo uregulowane w odpowiednich Politykach. Kodeks oraz Politykę zarządzania konfliktem interesów opublikowano na stronie internetowej banku.
Kodeks Etyki obejmuje wszystkich pracowników banku, bez względu na zajmowane stanowisko. Dodatkowo w banku obowiązują wewnętrzne akty normatywne szczegółowo regulujące system zgłaszania naruszeń.
Wszyscy pracownicy BGK objęci są corocznymi, obowiązkowymi szkoleniami z zakresu etyki, zakończonymi testem wiedzy. Podejmowanie są działania budujące kulturę etyczną w organizacji, np. wśród pracowników przeprowadzana jest ankieta badająca poziom świadomości etycznej oraz szereg działań promujących te zagadnienia (np. teksty eksperckie). Etyka ujęta jest również w procesie szkoleń adaptacyjnych nowych pracowników.
W Banku przeprowadzono również ocenę przestrzegania zasad etyki w 2021 r., w której uwzględniono m.in. zagadnienia z obszaru polityki prezentowej, konfliktu interesów, polityki różnorodności, kultury pracy, zgłaszania naruszeń, odpowiedzialności społecznej. W ramach przeprowadzonej weryfikacji bank otrzymał dobrą ocenę przestrzegania zasad etyki.
Dodatkowo wśród przedstawicieli wybranych komórek w banku przeprowadzono ankietę dotyczącą znajomości przepisów wewnętrznych regulujących kwestie etyczne. W ramach samooceny ankietowani wskazywali na bardzo dobrą lub dobrą znajomość tych regulacji wśród pracowników danej komórki.
W 2021 r. nie zostały podjęte wobec BGK kroki prawne dotyczące przypadków naruszeń zasad wolnej konkurencji lub praktyk monopolistycznych.
Zgodnie z obowiązującą od 2021 r. Polityką zarządzania konfliktem interesów konflikt interesów jest definiowany jako sytuacja, w której pracownik lub członek organu banku podejmuje decyzje lub świadome działania w imieniu banku w sposób przynoszący lub mogący przynieść korzyść (majątkową lub osobistą) jemu – pracownikowi – lub osobom z nim powiązanym, a także w sytuacji, w której interesy pracownika lub członka organu banku wpływają lub mogą negatywnie wpłynąć na ocenę sytuacji, podejmowane decyzje lub wykonywanie powierzonych zadań.
W przypadku zidentyfikowania konfliktu interesów bank zobligowany jest do zarządzania tym konfliktem, aby zapewnić uczciwe i profesjonalne dbanie o interes banku.
W BGK funkcjonuje również Polityka prezentowa, która określa standardy postępowania wspomagające minimalizację ryzyka konfliktu interesów związanego z przyjmowaniem i wręczaniem prezentów.
Dla nowych pracowników bank organizuje szkolenia z rozpoznawania zdarzeń mogących stanowić konflikt interesów oraz sposobu postępowania w takich sytuacjach.
W BGK naruszeniem jest zidentyfikowane przez osobę zgłaszającą działanie niezgodne z przepisami obowiązującego prawa, przepisami regulacji wewnętrznych, przyjętymi zasadami lub standardami etycznymi obowiązującymi w banku.
Zgłaszanie potencjalnych i rzeczywistych naruszeń odbywa się:
Po otrzymaniu zgłoszenia wszczynane jest postępowanie wyjaśniające. Wyznaczony członek Zarządu lub Rady Nadzorczej wskazuje jednostkę odpowiedzialną za przeprowadzenie tego postępowania. Może to być:
Przeprowadzający postępowanie jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy bankowej, tajemnicy zawodowej oraz tajemnicy przedsiębiorstwa, zachowania poufności oraz ochrony danych osobowych osób zgłaszających naruszenie lub podejrzenie zaistnienia naruszenia.
W 2021 roku zarejestrowano trzy zgłoszenia dotyczące mobbingu lub dyskryminacji – w wyniku przeprowadzonych postępowań wyjaśniających wszystkie uznano za nieuzasadnione.
BGK dąży do prowadzenia uczciwej i etycznej działalności biznesowej i nie toleruje korupcji ani pokrewnych nadużyć w jakiejkolwiek formie. W szczególności nieakceptowane są działania naruszające bezstronność i transparentność, związane z zadaniami przypisanymi poszczególnym pracownikom.
Niedozwolone są wszelkie formy zachowań korupcyjnych oraz nadużyć, przede wszystkim oszustwa, malwersacje, fałszowanie dokumentów, transakcji, sprawozdań, raportów, księgowań i innych informacji oraz składanie nieprawdziwych oświadczeń i wykorzystywanie do celów osobistych aktywów banku, w tym również informacji.
W zakresie przeciwdziałania korupcji istotne znaczenie mają zasady sformułowane w Kodeksie Etyki, zwłaszcza Polityka zarządzania konfliktami interesów oraz Polityka wręczania i przyjmowania prezentów. Jest tam także mowa o mechanizmach kontrolnych: odpowiednim podziale obowiązków (funkcjonalnie i technicznie – w systemach IT wdrożono model RBAC), szkoleniach, barierach informacyjnych (ograniczeniach) i okresowym testowaniu (kontrolach).
W banku wdrożono także proces zgłaszania naruszeń, w którym równolegle funkcjonują różne kanały zgłaszania, w tym jeden zapewniający całkowitą anonimowość zgłaszającemu.
Współpracą z organami ścigania i służbami bezpieczeństwa państwa zajmuje się Departament Bezpieczeństwa. W 2021 r. nie stwierdzono przypadków korupcji. Dodatkowo w 2021 r. Departament Bezpieczeństwa nie odnotował zgłoszeń w tym zakresie.
W BGK funkcjonuje system zarządzania ryzykiem, który jest zorganizowany na trzech niezależnych poziomach. Na pierwszy poziom (pierwszą linię obrony) składa się zarządzanie ryzykiem w działalności operacyjnej BGK. Drugi poziom (drugą linię obrony) to zarządzanie ryzykiem przez pracowników na specjalnie powoływanych do tego stanowiskach lub w komórkach organizacyjnych (niezależnie od zarządzania ryzykiem na pierwszym poziomie) oraz działalność komórki do spraw zgodności. Trzeci poziom (trzecią linię obrony) stanowi działalność Departamentu Audytu Wewnętrznego.
Wewnętrznym celem zarządzania ryzykiem w BGK jest zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa działania, utrzymywanie wysokiej jakości aktywów oraz osiągnięcie planowanego wyniku finansowego w zakresie akceptowalnego poziomu ryzyka.
Zarządzanie ryzykiem realizowane jest na podstawie:
Na system zarządzania ryzykiem w banku składają się następujące zadania:
grafika
Skład, zakres działania i kompetencje organów Banku oraz przedmiot działalności Banku określają: ustawa o BGK, statut Banku i regulaminy tych organów.
Zgodnie ze Strategią zarządzania ryzykiem w BGK zidentyfikowane w działalności banku ryzyka podlegają zarządzaniu. W Strategii określono także ogólny akceptowalny poziom ryzyka. Szczegółowe poziomy ryzyka, w odniesieniu do poszczególnych rodzajów ryzyk istotnych, są określone w politykach zarządzania tymi ryzykami. Co więcej, w celu łatwiejszego i bardziej efektywnego zarządzania ryzykiem każda komórka organizacyjna banku jest zobligowana do zamieszczenia w swoim regulaminie organizacyjnym informacji o rodzajach ryzyk, które występują w jej działalności.
Od 12 stycznia 2022 r. zostały wprowadzone zmiany w strukturze organizacyjnej w obszarze zarządzania ryzykiem. Powołano Pion ryzyka branżowego i ESG, który będzie zarządzał jednym ze strategicznych obszarów rozwoju banku – ryzykiem ESG. W skład Pionu ryzyka branżowego i ESG wchodzi m.in. Biuro Ryzyka ESG, które będzie tworzyło wytyczne, metodyki i proces oceny ESG oraz Biuro Wycen i Modelowania Finansowego, które będzie weryfikowało i sporządzało wyceny instrumentów finansowych na potrzeby sprawozdawczości finansowej banku i potwierdzenia wartości zabezpieczeń.
Dotychczasowe Biuro Ryzyka Operacyjnego zostało przekształcone w Departament Ryzyka Operacyjnego a zakres jego działania został poszerzony m.in. o tworzenie i rozwijanie systemu ujawnień ryzyka ESG oraz dostosowywania pracy banku do regulacji z tym związanych.
Zarząd banku regularnie monitoruje, czy system zarządzania ryzykiem jest dostosowany do wielkości i profilu ryzyka oraz do otoczenia prawnego.
Zarząd banku swoimi działaniami i postępowaniem promuje wśród pracowników BGK świadomość znaczenia ryzyka w działalności BGK, zasad jego podejmowania i zarządzania – to znaczy kulturę ryzyka. Do regularnych inicjatyw służących budowaniu kultury ryzyka w BGK należą Tydzień Kultury Ryzyka oraz Akademia Koordynatorów Ryzyka.
Od 2020 r. w banku trwało wdrażanie przepisów CRDV/CRRII (Dyrektywy oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE dotyczących zarządzania ryzykiem w instytucjach finansowych). W tym celu powołano oddzielny projekt. Prace wdrożeniowe zakończono w czwartym kwartale 2021 r.
Działania w obszarze ryzyka dotyczące ryzyk ESG
W 2021 r. prowadzono prace analityczne, a w 2022 r. nastąpi wdrożenie operacyjne procesu zarządzania ryzykiem ESG w banku.
Chcemy współpracować z podmiotami, które rozumieją i podzielają nasze wartości. Kodeks postępowania zawiera wypracowane przez nas zasady, których respektowania oczekujemy od partnerów biznesowych, a także od kontrahentów i dostawców.
Dzięki takiemu podejściu do współpracy chcemy budować partnerskie relacje, pełne profesjonalizmu i szacunku, przynoszące korzyści wszystkim stronom. Podmioty stosujące wspomniane zasady będziemy postrzegać jako wiarygodnych i rzetelnych partnerów w biznesie. Odpowiedzialne i etyczne zakupy wspierają również rozwój przedsiębiorczości i przyczyniają się do ochrony środowiska. W ten sposób podnosimy jakość kupowanych produktów i usług.
Od uczestników postępowań zakupowych oczekujemy zapoznania się z Kodeksem i deklaracji dotyczącej stosowania jego zasad. Przystępując do postępowania wykonawcy zobowiązują się do przestrzegania i stosowania Kodeksu. Zastrzegamy też sobie możliwość sprawdzenia, w jaki sposób partnerzy przestrzegają zapisów Kodeksu. W przypadku naruszenia zawartych w nim zasad będziemy wymagać działań naprawczych. W przypadku rażących naruszeń możemy wstrzymać współpracę, a także rozwiązać ją na zasadach i w trybie określonym w umowie.
Kodeks postępowania dla Partnerów Biznesowych BGK zawiera zasady i oczekiwania z następujących obszarów:
Dokonując zakupu materiałów reklamowych, będziemy promować takie, które mają odpowiednie certyfikaty ekologiczne.
W 2022 r. planujemy wypracowanie wytycznych i koncepcji dla zrównoważonych zakupów i powiązania ich m.in. z certyfikatami ESG.