Bank dąży do minimalizacji ilości wytwarzanych odpadów, segreguje odpady, udostępnia pracownikom osobne pojemniki na baterie (odpady niebezpieczne), dąży do wspierania recyklingu oraz zmniejszania emisji gazów cieplarnianych, zarówno bezpośrednio związanych z jego działalnością, jak i w łańcuchu dostaw. Wspieramy pracowników w zakresie ekonomicznej jazdy ograniczającej spalanie, a przy tym emisje do środowiska. Uwzględniamy kryteria ekologiczne w swoich decyzjach zakupowych, np. poprzez wstawienie we wszystkich placówkach urządzeń filtrujących wodę, czy umieszczanie w katalogach produktów pozycji przyjaznych środowisku. Dodatkowo BGK dokłada starań, by w jego ofercie znalazły się produkty finansowe wspierające wdrażanie przez samorządy oraz przedsiębiorstwa rozwiązań z zakresu ochrony środowiska.
BGK jest świadomy swojego wpływu na zmianę klimatu, a także wpływu zmiany klimatu na funkcjonowanie banku. Obserwujemy również zachodzące procesy i pojawiające się regulacje, które przyczyniają się do dynamicznego wzrostu wpływu zmiany klimatu na funkcjonowanie banku. Do najważniejszych z nich należy Europejski Zielony Ład, nowa strategia rozwoju Unii Europejskiej, której celem jest przeciwdziałanie zmianie klimatu i doprowadzenia do osiągnięcia przez Unię Europejską neutralności klimatycznej. Wychodząc naprzeciw potrzebom regulacyjnym oraz chcąc aktywnie kreować aktywności przeciwdziałające zmianie klimatu, w banku rozpoczęto prace dotyczące odpowiedniego uwzględnienia w wewnętrznych procesach i procedurach ryzyk związanych z czynnikami ESG. Prowadzone prace biorą także pod uwagę aspekty związane z przejściem do gospodarki zeroemisyjnej oraz wpływ oddziaływania banku na środowisko.
Monitorujemy liczbę kilometrów pokonanych przez pracowników banku w ramach podróży służbowych. W 2020 r. samolotami przebyli oni 273 521 km.
Energia elektryczna* | 894 241,99 kWh | 3 219,27 GJ** |
Benzyna | 221 172,4 l | 7 397,44 GJ** |
Olej napędowy | 998,4 l | 36,06 GJ** |
Łącznie | 10 652,77 GJ** |
* BGK nie posiada własnych źródeł odnawialnych
** Dane zaktualizowane 12.04.2022 ze względu na błąd obliczeniowy zawarty w pierwotnie opublikowanym materiale
Ograniczyliśmy zakup wody butelkowanej poprzez udostepnienie pracownikom urządzeń filtrujących wodę w kuchniach oraz odpowiednie wytyczne w procesach zakupowych ograniczające zakup butelek PET.
Bank podjął działania mające na celu między innymi ograniczenie zużycia papieru poprzez wdrożenie cyfrowego obiegu dokumentów w procesach, np. zbierania wniosków od klientów i w procesie zakupowym. W BGK realizujemy także inicjatywę „Bank ekologiczny”, w ramach której np. wprowadzono składanie wniosków elektronicznych w konkursie dla MŚP „kredyt na innowacje technologiczne” (oszczędność min. 70 tys. kartek papieru rocznie).
Wprowadzono elektronizację dokumentów w obsłudze Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych – oświadczenia, wnioski i wszelkie dokumenty składane zazwyczaj papierowo zastąpiliśmy dokumentami wypełnianymi elektronicznie. W czerwcu 2021 roku kończymy proces elektronizacji wniosków składanych przez pracowników o korzystanie z opieki medycznej i kart multisport. Wdrożyliśmy również nową obsługę Pracowniczego Programu Emerytalnego – wszystkie dokumenty składane dotychczas papierowo zastąpiliśmy obsługą elektroniczną. Działania te powodują znaczną oszczędność zużycia papieru.
W 2020 r. rozpoczął się remont siedziby BGK, w ramach którego zostaną wprowadzone zarówno rozwiązania proekologiczne (np. produkcja zielonej energii), jak i rozwiązania zwiększające wydajność energetyczną budynku, a także poprawiające bezpieczeństwo czy podnoszące standard pracy. Będą to m.in.:
Ochrona środowiska:
Zarządzanie energią:
Zielona energia – energia fotowoltaiczna:
Zmniejszenie emisji:
Zużytkowanie energii na potrzeby chłodzenia:
Izolacyjność przegród:
Hybrydowe chłodzenie (hybrydowe chłodnie adiabatyczne):
Rekuperacja:
Windy energooszczędne:
Na czas remontu siedziba banku przeniesiona do Varso 2 – nowoczesnego budynku biurowo-usługowego, który posiada certyfikaty BREEAM oraz WELL świadczące o zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań energooszczędnych. Rozwiązania wprowadzone w Varso 2: 100% oświetlenia w technologii LED, energia chłodnicza produkowane przez zamknięte wieże chłodnicze z możliwością zraszania, promowane są alternatywne rozwiązania komunikacyjne, jak rozbudowana infrastruktura rowerowa, stacja ładowania do hulajnóg elektrycznych. Ponadto energia elektryczna kupowana do zasilania stacji ładowania hulajnóg elektrycznych ma zielony certyfikat pochodzenia. W kwestii oszczędności wody zastosowana jest wysokociśnieniowej instalacji mgły wodnej, zieleń na tarasach podlewana jest przy pomocy szarej wody (deszczowej), perlatory we wszystkich bateriach.
W 2020 r. na BGK nie zostały nałożone kary i sankcje pozafinansowe za nieprzestrzeganie prawa oraz/lub regulacji dotyczących ochrony środowiska.