Infrastruktura Transport i Logistyka

Potrzeby i wyzwania rynkowe

  • Konieczność  dalszej rozbudowy sieci dróg krajowych i samorządowych
  • Konieczność zwiększenia udziału transportu kolejowego (w tym intermodalnego) w przewozach towarowych oraz utrzymanie wzrostu liczby pasażerów korzystających z kolei
  • Poważne problemy transportowe i środowiskowe z uwagi na postępującą suburbanizację dużych ośrodków miejskich
  • Niezadowalający wolumen ładunków oraz potencjał przeładunkowy portów morskich, a także słabnąca pozycja rynkowa polskich morskich armatorów
  • Niewystarczająca przepustowość części z lotnisk regionalnych oraz konieczność utrzymania przez PGL znaczącej pozycji rynkowej  w Europie i na świecie
  • Duże wahania i wzrosty cen robót budowlanych w sektorze infrastruktury transportowej, prowadzące do poważnych problemów finansowych spółek budowlanych i słabej kondycji całej branży

Cel programu (dla Polski)

  • Wspieranie dalszej rozbudowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury drogowej na poziomie krajowym i regionalnym
  • Wspieranie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych i działań związanych z odnową taboru kolejowego oraz wspieranie rozwoju transportu intermodalnego
  • Wspieranie działań związanych z rozwojem transportu zbiorowego na poziomie regionalnym i międzyregionalnym
  • Wspieranie inwestycji związanych z poprawą konkurencyjności polskich portów morskich oraz działań związanych z umacnianiem pozycji polskich armatorów morskich
  • Wspieranie rozwoju polskiej branży lotniczej oraz infrastruktury lotniskowej i dostępowej do portów lotniczych w celu poprawy ich przepustowości oraz rentowności
  • Wspieranie rozwoju firm budowlanych i zwiększanie ich potencjału dla realizacji przyszłych inwestycji budowlanych w sektorze infrastruktury transportowej i logistyce

Cele rynkowe programu ITL zakładają wspieranie działań związanych między innymi z:

  • rozwojem transportu zbiorowego oraz kolejowego transportu towarowego w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z indywidualnego oraz towarowego transportu drogowego, które w ostatnich latach notowały bardzo dynamiczny wzrost;
  • zwiększeniem udziału nisko- i zeroemisyjnych środków transportu w transporcie zbiorowym i indywidualnym, w tym z dążeniem do zeroemisyjnej komunikacji publicznej w miastach powyżej 100 tys. do 2030 r.

Główna wartość dla gospodarki

  • Wsparcie rozwoju infrastruktury transportowej oraz usług transportowych i logistycznych pozwalające na dalszy wzrost konkurencyjności naszego kraju, co zapewni dynamiczny rozwój gospodarczy,  poprawi jakość życia obywateli i zwiększy dostępność rynków pracy.

Więcej o działaniach realizowanych w ramach programu Infrastruktura, transport i logistyka:

Rozwój infrastruktury transportowej

Finansowanie projektów PPP